Betygsatta barn - spelar det någon roll i längden?
Sammanfattning av Rapport 2010:8
Avskaffandet av betygen i grundskolans låg- och mellanstadium under sjuttiotalet fick långsiktiga konsekvenser för vissa av de barn som därmed inte fick betyg. Effekterna ser inte likadana ut för alla barn. Resultaten tyder på att betygsfriheten missgynnade flickors utbildningslängd. Bland de lågutbildades döttrar var det färre som klarade gymnasiet när de inte fick betyg. För pojkar ser effekterna olika ut beroende på familjebakgrund. Medan sannolikheten att klara gymnasiet minskade bland söner till lågutbildade när betygen avskaffades, ser betygsfriheten ut att ha gynnat söner till högutbildade föräldrar. Den senare gruppen genomgick högskolestudier i högre utsträckning och fick dessutom högre inkomster som vuxna när betygen togs bort i låg- och mellanstadiet.
Forskningsområden
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela rapport 2010:8 (pdf,316kB) -
Läs working paper
Graded children – evidence of longrun consequences of school grades from a nationwide reform -
Läs pressmeddelande
Betyg på låg- och mellanstadiet var bra för vissa barn, men inte för alla