Björn Öckert
Professor
Björn Öckert är forskare vid IFAU och adjungerad professor vid Uppsala universitet. Han disputerade i nationalekonomi vid Stockholms universitet 2001. Han forskar inom utbildningsekonomi och arbetsmarknadsekonomi, och studerar särskilt hur utbildning påverkar människors kunskaper och inkomster, betydelsen av resurser i skolan samt sambanden mellan föräldrar och barns förmågor.
Hans forskning har publicerats i tidsskrifter som Quarterly Journal of Economics, American Economic Journal: Applied Economics, Review of Economics and Statistics, Economic Journal och Journal of Human Resources.
Forskningsområden
Projekt och publikationer vid IFAU
På gång
Rapporter
2021
- Barn och unga under coronapandemin
- Försvarsnedläggningar efter det kalla krigets slut. Ekonomiska effekter för de drabbade anställda
- Lyfter Matematiklyftet matematikkunskaperna?
2020
-
Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan
Statens offentliga utrednigar, Bilaga 7 till Långtidsutredningen 2019, SOU 2019:40
- Hur påverkas ungdomars utbildningsval av ett bättre resultat på högskoleprovet?
2018
2016
2015
2014
2012
2010
- Den svenska utbildningspolitikens arbetsmarknadseffekter: vad säger forskningen?
- Hur överförs förmågor mellan generationer?
2009
2008
2007
- Maxtaxan inom barnomsorgen - påverkar den hur mycket föräldrar arbetar?
- Hur mycket påverkas studieresultat av resurser?
2006
2002
Working papers
2021
-
Who recovers from a job loss? The importance of cognitive and non-cognitive skills
The Scandinavian Journal of Economics (December 2023) Online first
- Swedish children and youth during the COVID-19 pandemic
- Does the ‘Boost for Mathematics’ Boost Mathematics?
2020
2018
-
The rising return to non-cognitive skill
American Economic Journal: Applied Economics , vol. 14, no. 2, April 2022, pp. 78-100
2016
-
Born to lead? The effect of birth order on non-cognitive abilities
Review of Economics and Statistics, may 2018, vol. 100, no. 2, pp. 274-286
2015
-
Parental responses to public investments in children: evidence from a maximum class size rule
Journal of Human Resources, 2016, vol. 51, no. 4, pp. 832-868
2012
-
Long-term effects of class size
The Quarterly Journal of Economics , 2013, vol. 128, no.1, pp. 249-285
2010
-
The intergenerational transmission of cognitive and non-cognitive abilities
The Journal of Human Resources, 2017, vol. 52, no. 4, pp. 887-918
2009
2008
2007
- Do reduced child care prices make parents work more?
-
Resources and student achievement - evidence from a Swedish policy reform
Scandinavian Journal of Economics 2008, vol. 110, no. 2, pp. 277-296