Hur påverkas elever och skolor av flyktingmottagande?

Författare: Hanna Mühlrad, Och Kristina Sibbmark, Och Anna Sjögren, Och Anton Sundberg, Och Demid Getik, Och

Dnr: 68/2022

Mottagandet av nyanlända barn åren före och under flyktingkrisen 2015 innebar påfrestningar för skolor och mottagande samhällen. Antalet nyanlända barn i skolan fördubblades från 40 000 till 80 000 mellan 2012 och 2016, då andelen uppgick till i genomsnitt 8 procent. I projektet studeras effekten på elevers skolresultat av att exponeras för nyanlända. Dels görs en jämförelse av nationella provresultat under åren 2008–2022 mellan syskon och elever på en och samma skola, men som under sin skolgång exponerats olika för nyanlända elever beroende på när det gick i skolan. Dels görs en jämförelse av skolresultaten för elever på skolor som påverkades olika mycket av det stora mottagandet i samband med flyktingkrisen 2015/16. Fokus ligger på hur skolors befintliga elever påverkas, men också på om elevernas egen migrationsbakgrund spelar roll. För att förstå resultaten studeras också om elever byter skola och hur skolorna anpassar tex klasstorlek till andelen nyanlända i en årskurs.

Projektet använder individdata för alla elever i skolan under åren 2008–2022, deras familjer.