En utvärdering av personalförstärkningar i grundskolan
Sammanfattning av Rapport 2005:6
Denna rapport utgör ett första steg i en utvärdering av hur elevernas studieresultat påverkades av personalförstärkningarna i grundskolan till följd av ett särskilt statsbidrag som inrättades läsåret 2001/02. Vår analys är baserad på registerdata som omfattar samtliga elever som avslutade grundskolan mellan 1998 och 2003. Vi finner att socioekonomisk bakgrund förklarar en mycket stor del av variationen i studieprestationer. Resultaten visar att under perioden 1998–2003 har resursförändringar inte haft någon statistiskt signifikant effekt på den genomsnittliga elevens studieresultat, men ökade resurser har förbättrat studieresultaten för elever med lågutbildade föräldrar.
Forskningsområden
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela rapport 2005:6 (pdf,801kB) -
Läs pressmeddelande
Effekter av resursförstärkningar i grundskolan utvärderade