Lärartäthet, lärarkvalitet och arbetsmarknaden för lärare
Sammanfattning av Rapport 2007:5
I samband med den ekonomiska krisen under 1990-talet decentraliserades den svenska skolan. Detta fick till följd att resurserna per elev minskade. För att motverka denna utveckling införde riksdagen läsåret 2001/02 ett särskilt riktat statsbidrag till skola och fritidshem. Avsikten med statsbidraget var att förbättra elevernas förutsättningar att nå målen för sina utbildningar. Statsbidraget fördelas till kommunerna enligt en bidragsram som bestäms av elevunderlaget i kommunen året före bidragsåret vilken gör det möjligt att studera en rad intressanta frågeställningar.
I tre olika studier undersöks; (i) hur förändrade resurser i skolan i form av lärartäthet samvarierar med förändringar i elevernas studieresultat, (ii) hur statsbidraget i kombination med utbudsrestriktioner bland behöriga lärare påverkar lärarsammansättningen i skolan, och (iii) hur lärarkvalitet i form av andelen obehöriga lärare påverkar elevernas studieresultat. Resultaten visar inga signifikanta effekter av lärartäthet på den genomsnittliga elevens studieresultat, men ökade resurser har förbättrat studieresultaten för elever med lågutbildade föräldrar. Vidare finner vi att restriktioner bland behöriga lärare är betydande för lärarsammansättningen och att en ökad andel obehöriga lärare tycks ha en negativ inverkan på elevernas studieresultat.
Forskningsområden
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2007:5 (pdf,220kB) -
Läs working paper
Teacher density and student achievement in Swedish compulsory schools -
Läs pressmeddelande
Obehöriga lärare negativt för elevers studieresultat