Spelar lika kön och etnisk bakgrund på lärare och elever roll för provresultat och slutbetyg?
Sammanfattning av Rapport 2007:23
I denna uppsats undersöks om lika kön och etnisk bakgrund på lärare och elev har betydelse för elevens prestation på det nationella provet och slutbetyget. Registerdata över provresultat och slutbetyg i svenska, engelska och matematik för elever i årskurs 9 i Sverige mellan åren 2001 och 2005 används. Resultaten är följande: i matematik presterar både flickor och utlandsfödda elever bättre på provet (än pojkar respektive svenskfödda) om andelen kvinnliga respektive utlandsfödda lärare ökar. Samtidigt finns en motverkande effekt med avseende på betyget i matematik för flickor givet effekten på provresultatet: kvinnliga lärare är mindre generösa än sina manliga kollegor när de sätter slutbetyg på flickor i jämförelse med pojkar.
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2007:23 (pdf,482kB) -
Läs working paper
Gender and ethnic interactions among teachers and students - evidence from Sweden -
Läs meddelande
Samma kön och etnisk bakgrund på elev och lärare spelar roll för elevernas prestationer