Åldersintegrerade klasser - bra eller dåligt för elevernas studieresultat?
Sammanfattning av Rapport 2008:20
Under 1980- och 1990-talet ökade andelen elever i åldersintegrerade klasser kraftigt i Sverige, delvis för att dessa klasser ansågs ha pedagogiska fördelar. Det vetenskapliga stödet för att åldersintegrerade klasser är bättre än traditionella är dock svagt. I denna studie undersöks hur åldersintegrerad undervisning i årskurs 4 till 6 påverkar elevernas studieresultat. Med hjälp av omfattande enkätdata om elever, föräldrar och lärare kan vi kontrollera för många faktorer som annars skulle kunna snedvrida jämförelsen. Resultaten visar att åldersintegrerad undervisning har en negativ effekt på kognitiva förmågor mätta i årskurs 6.
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2008:20 (pdf,238kB) -
Läs working paper
The effects of mixed-age classes in Sweden -
Läs meddelande
Elever i åldersintegrerade klasser presterar sämre