Hur lärares förmågor påverkar elevers studieresultat
Författare:
Erik Grönqvist,
Och
Jonas Vlachos,
Och
Sammanfattning av Rapport 2008:25
I denna rapport visar vi att nyblivna högstadielärare i Sverige i allt mindre utsträckning kommer från den övre delen av fördelningarna av olika förmågor. Konsekvenserna för elevernas skolprestationer är komplexa. Medan manliga lärare med höga gymnasiebetyg förefaller vara bra för alla slags elever är det svårt att hitta några tydliga negativa effekter av nedgången av lärarnas kognitiva förmågor och deras ledaregenskaper för den genomsnittliga eleven. Olika typer av elever påverkas emellertid på olika sätt. Att en lärare inte är bra för alla elever visar att det är av stor vikt hur elever och lärare matchas.
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2008:25 (pdf,259kB) -
Läs working paper
One size fits all? The effects of teacher cognitive and non-cognitive abilities on student achievement -
Läs pressmeddelande
Lärares förmågor påverkar vissa elevers studieresultat