Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola
Sammanfattning av Rapport 2014:25
Under 1990-talet förändrades det svenska skolväsendet. Skolan kommunaliserades, mål- och resultatstyrning infördes samt fritt skolval och etablering av fristående skolor tilläts. I denna rapport undersöker vi betydelsen av dessa skolreformer för utvecklingen i den svenska skolan. Vi beskriver den kommunala skolpolitiken, resursfördelningen till skolan, och den framväxande skolmarknaden. Vi försöker belysa reformernas betydelse för skolans resultat och elevsortering. En viktig slutsats är att resultatnedgången i den svenska skolan påbörjades redan före skolreformerna, men att vi inte kan utesluta att reformerna påverkat den fortsatta utvecklingen. Andelen elever som inte avslutar gymnasiet ökade till följd av programgymnasiet och det nya betygssystemet, men dessa elever tycks ändå ha deltagit i undervisningen. Betygsskillnaderna mellan skolor har växt markant sedan 1990-talet, men kan nästan helt förklaras av ökande elevsortering snarare än av skillnader i skolornas kvalitet. Den tilltagande elevsorteringen i grundskolan kan i sin tur kopplas till ökande boendesegregation, men beror till viss del också på friskolevalet. Elevers familjebakgrund har inte fått större betydelse för betygen i grundskolan än tidigare. Däremot ökade familjens betydelse sannolikt för gymnasiebetygen i samband med gymnasiereformerna. Betygen har stigit mest i storstadsområdena, men betygsskillnader mellan kommuner kan inte förklaras av kommunal skolpolitik eller förändrad resursallokering.
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2014:25 (pdf,3767kB) -
Läs pressmeddelande
Utvecklingen i skolan efter 1990-talets skolreformer