Kommunernas styrning av skolan – skolplaner under 20 år
Sammanfattning av Rapport 2015:8
Kommunaliseringen av den svenska skolan under 1990-talet innebar en ny rollfördelning mellan stat och kommun. Staten skulle inte längre detaljstyra skolan, utan istället sätta upp övergripande mål. Kommunens nya roll var att bestämma hur målen skulle uppfyllas och anpassa skolverksamheten efter lokala förutsättningar. I rapporten undersöker vi hur aktivt kommunerna utnyttjade denna nyvunna möjlighet till lokal styrning av skolan. Detta gör vi genom att studera det som var tänkt att fungera som kommunernas huvudsakliga styrdokument: skolplanerna. Vi analyserar skolplaner från 18 kommuner, ur sex storleksgrupper, mellan åren 1991 och 2009. Resultaten visar att kommunerna oavsett storlek i regel var passiva i sin styrning av skolorna genom skolplanerna i början av reformperioden. Mellan 1997 och 2001 började de större kommunerna att bli alltmer aktiva, medan de mindre vanligtvis låg kvar på samma låga aktivitetsnivå under hela den undersökta tidsperioden.
Forskningsområden
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2015:8 (pdf,704kB) -
Läs meddelande
Stora skillnader i hur kommunerna utnyttjade skolplanerna