Tre lärdomar från en effektutvärdering av lärarstödsprogrammet NTA
Sammanfattning av Rapport 2015:17
I en utvärdering av effekterna av programmet NTA (Naturvetenskap och teknik för alla) på elevers skolresultat i årskurs 9 finner vi positiva och statistiskt säkerställda effekter. Dessa effekter framträder dock endast när vi tar hänsyn till att deltagare i NTA och icke-deltagare systematiskt skiljer sig åt avseende t.ex. föräldrars utbildningsnivå. Effekterna är också begränsade till ett ämne, fysik, och hänför sig endast till resultaten på nationella prov – inga effekter kan spåras på betygen. Med hjälp av dessa resultat diskuterar vi tre metodologiska aspekter som är av generellt intresse vid utvärderingar av interventioner på utbildningsområdet: att programdeltagare och icke-deltagare i allmänhet inte är jämförbara när det gäller initiala förutsättningar, att ett programs effekter kan skilja sig mellan kunskapsområden, samt betydelsen av standardiserade prestationsmått.
Forskningsområden
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2015:17 (pdf,759kB) -
Läs working paper
Inquiry-based learning put to test: long-term effects of the Swedish science and technology for children program -
Läs meddelande
Programmet Naturvetenskap och teknik för alla utvärderat