Leder bättre tillgång till utbildning till ökat politiskt deltagande?
Sammanfattning av Rapport 2016:8
I den här rapporten undersöker vi hur tillgång till utbildning påverkar sannolikheten för individer att senare i livet kandidera i politiska val. Närmare bestämt undersöker vi den ökade tillgång till utbildning som skedde i och med utbyggnaden av realskolesystemet under perioden 1935–1955. Vi använder oss av registerdata som omfattar uppgifter om uppväxtkommun och utbildningsnivå för hela den svenska befolkningen födda mellan 1916 och 1945. Materialet innehåller också information om vilka som kandiderat och blivit valda i politiska val mellan 1982 och 2014. Resultaten visar att etableringen av en ny realskola i en kommun ökade sannolikheten att kandidera i ett allmänt val med cirka 10 procent och att bli vald med mer än 20 procent.
Forskningsområden
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2016:8 (pdf,1324kB) -
Läs working paper
How does access to education influence political candidacy? Lessons from school openings in Sweden -
Läs meddelande
Kortare avstånd till skolan gav ökat politiskt deltagande