Rektorer, utbildning och lärande
Sammanfattning av Rapport 2018:11
År 2009 lanserades Rektorsprogrammet. Det är ett obligatoriskt treårigt program för nytillträdda rektorer. I denna rapport presenteras resultat från en explorativ studie där vi följt tolv deltagare under deras tid på programmet. Syftet är att utforska rektorers lärande och professionella utveckling, i skärningspunkten mellan dagligt arbete och deltagande i programmet. Forskning har under senare tid betonat komplexiteten i rektorers arbete i vilket många olika kontextuella faktorer spelar roll för ledarskapets utövande. Studiens övergripande fråga är vilken betydelse denna komplexitet har för rektorers professionella utveckling och lärande. I rapporten presenteras ett teoretiskt ramverk för att undersöka detta. Rapporten synliggör utifrån detta hur enskilda deltagare i mötet med skilda kontextuella villkor utvecklar individuella lärbanor genom programmet. Fokus ligger på professionell identitetsutveckling och betydelsen av meningsskapande relationer i vardagsarbetet som rektor. Rapporten lyfter vikten av att förstå att rektors lärande är multidimensionellt. Det handlar inte endast om programaktiviteter. Skolledares professionella lärande och utveckling hänger ihop med arbetet inom ramen för skolans styrsystem.
Forskningsområden
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2018:11 (pdf,808kB) -
Läs meddelande
Rektorers lärande – mer komplext än enbart en fråga om utbildning