En multisensorisk läsinlärningsmetod för elever med risk för lässvårigheter
Sammanfattning av Rapport 2019:8
Trots att läsning är en grundläggande färdighet lämnar många elever grundskolan med stora brister i läsförståelse. Vi undersöker effekterna av en läsin-lärningsmetod som riktar sig till de elever i förskoleklass och årskurs ett som har störst risk att hamna i lässvårigheter. Metoden bygger på multisensoriska inlärningsmetoder, fokuserar på fonologisk medvetenhet och kopplingen mellan ljud och bokstäver och genomförs i små grupper med en lärare och en eller två elever. Vi använder ett randomiserat fältexperiment med 161 elever på 12 svenska skolor för att analysera effekterna av metoden och finner stora positiva effekter på våra två primära utfallsmått: ett standardiserat test av avkodnings-förmåga och ett standardiserat test av bokstavskännedom. Vi finner också positiva effekter på ett test av fonologisk medvetenhet och ett mått på självtillit, samt små och statistiskt insignifikanta effekter på mått på läsglädje och motivation. Metoden står sig väl jämfört med liknande metoder i termer av kostnadseffektivitet.
Forskningsområden
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2019:8 (pdf,526kB) -
Läs working paper
A multi-sensory tutoring program for students at-risk of reading difficulties -
Läs meddelande
Läsinlärningsmetod hjälper elever att knäcka läskoden