Etniskt blandad skola och framtida sociala interaktioner mellan personer med olika etnisk bakgrund
Sammanfattning av Rapport 2021:20
Att ha skolkamrater med en annan bakgrund än den egna skulle kunna leda till att man känner större förståelse och mindre rädsla för andra grupper i samhället. För att belysa denna fråga studerar vi om elever med svensk bakgrund som haft skolkamrater med icke-västerländsk bakgrund har fler framtida nära kontakter med personer med invandrarbakgrund. Vi mäter nära kontakter med ett mått på interkulturell familjebildning och resultaten visar att elever med svensk bakgrund som under 1990-talet hade en skolkamrat med invandrarbakgrund har högre sannolikhet att senare i livet bilda familj med en person med invandrarbakgrund, jämfört med dem som inte hade kamrater med en annan bakgrund. Resultatet kan tolkas som en positiv attitydförändring gentemot invandrade personer, men det finns även andra möjliga förklaringar. Resultatet kan dock inte förklaras av att personer med svensk bakgrund och personer med invandrarbakgrund från samma skola senare bildar familj. Däremot visar resultaten att utbildnings- och familjebildningsbeslut bland kvinnor med svensk bakgrund tycks påverkas i en mer familjeorienterad riktning.
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela rapport 2021:20 (pdf,535kB) -
Ladda ner Rapport i korthet
Ladda ner Rapport i korthet (pdf,185kB) -
Läs working paper
Immigrant peers in the class: responses among natives and the effects on long-run revealed preferences -
Läs meddelande
Spelar det någon roll om vi ses i skolan? Om att ha skolkamrater med invandrarbakgrund