Lyfter Matematiklyftet matematikkunskaperna?
Sammanfattning av Rapport 2021:23
Vi utvärderar effekterna av fortbildningsinsatsen Matematiklyftet som genomfördes i svenska grundskolor under läsåren 2013/14–2015/16. Under ett års tid arbetade matematiklärare tillsammans med att utveckla sin undervisning med stöd av en handledare och ett särskilt studiematerial. Satsningen syftade till att stärka undervisningens kvalitet och förbättra elevernas måluppfyllelse i matematik. Vi visar att Matematiklyftet förbättrade elevers resultat på nationella prov i matematik, särskilt på låg- och mellanstadiet. Resultatförbättringen lever kvar även långt efter att fortbildningsinsatsen på skolan avslutats. Programmet påverkade undervisningens utformning, men fortbildningskulturen på skolan förändrades inte varaktigt. Våra beräkningar tyder på att Matematiklyftet är samhällsekonomiskt lönsamt.
Forskningsområden
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela Rapport 2021:23 (pdf,1013kB) -
Ladda ner Rapport i korthet
Ladda ner Rapport i korthet (pdf,148kB) -
Läs working paper
Does the ‘Boost for Mathematics’ Boost Mathematics? -
Läs pressmeddelande
Nationell satsning på matematik lyfte kunskaperna