Betydelsen av föräldratid för barns skolresultat och intergenerationell rörlighet
Sammanfattning av Rapport 2023:21
Införandet av den så kallade pappamånaden påverkade hur föräldraledigheten delades mellan föräldrar och innebar att barn potentiellt fick mer tid med sin pappa. Vi undersöker hur detta påverkade barnens skolresultat genom att jämföra skillnader mellan barn födda på ömse sidor om årsskiftet vid införandet, med skillnader mellan barn födda runt tidigare årsskiften. Vi visar att reformen innebar att grundskolebetygen minskade med 0,07 standardavvikelser för söner till föräldrar utan eftergymnasial utbildning och att pappors kognitiva förmågor fick större genomslag på sönernas skolresultat. Den intergenerationella rörligheten minskade därmed med 30 procent. Vi finner inte motsvarande effekter för döttrar. Möjliga förklaringar till resultaten är att pappors faktiska tid med barnen påverkades olika i olika utbildningsgrupper till följd av att skilsmässorna ökade, särskilt bland lågutbildade män, att tid med pappa och mamma inte är helt utbytbar samt att pojkar är mer känsliga än flickor för denna typ av påverkan.
-
Ladda ner Rapport
Ladda ner hela rapport 2023:21 (pdf,802kB) -
Läs working paper
Paternity leave and child outcomes -
Läs meddelande
Pappamånaden stärkte sambandet mellan pojkars skolresultat och pappans kognitiva förmåga