Anders Böhlmark
Docent

Projekt och publikationer vid IFAU
Rapporter
2017
- Hur ska högstadiet organiseras? Effekter av övergången till 1–9-skolor
- Bostadsområdets dynamik och effekter – en studie av Sveriges storstadsområden 1990–2011
2015
2012
- Lika möjligheter? Familjebakgrund och skolprestationer 1988–2010
- Rektors betydelse för skola, elever och lärare
- Har den växande friskolesektorn varit bra för elevernas utbildningsresultat på kort och lång sikt?
2009
Working papers
2017
-
Does grade configuration matter for school performance? Short- and long-run effects of school reorganisation
Journal of Urban Economics, January 2019, vol. 109, pp. 14-26
-
Tipping and the effect of segregation
American Economic Journal: Applied Economics, jan. 2020, vol. 12, no.1, pp. 318-347
2015
-
School choice and segregation: evidence from Sweden
Journal of Population Economics, 2016, vol. 29. no. 4, pp.1155-1190
2012
-
The headmaster ritual: the importance of management for school outcomes
The Scandinavian Journal of Economics, 2016, vol. 118, no. 4, pp. 912-940
- Independent schools and long-run educational outcomes – evidence from Sweden´s large scale voucher reform