Offentlighetsprincipen eller insynslag SOU 2024:28
Diarienummer: DNR 143/2024
Remisställare:
Utbildingsdepartementet
u.remissvar@regeringskansliet.se
Offentlighetsprincipen eller insynslag: Allmänhetens insyn i enskilda aktörer inom skolväsendet (SOU 2024:28) samt
Offentlighetsprincipen med lättnadsregler för mindre enskilda huvudmän i skolväsendet (U2024/01169)
IFAU har läst utredningen och promemorian med utgångspunkt i vårt uppdrag att följa upp och utvärdera arbetsmarknads- och utbildningspolitik samt arbetsmarknadseffekter av socialförsäkringen.
IFAU vill inledningsvis framhålla tre centrala principer för utformningen av regelverken inom skolväsendet:
- Lagstiftningen bör utformas med utgångspunkt i elevernas och samhällets intressen. Skolhuvudmännens egenintressen bör vara underordnade.
- Regelverken för fristående huvudmän bör vara enhetliga och gälla samtliga huvudmän. Det minskar risken för strategiskt beteende med oförutsägbara konsekvenser.
- Fristående huvudmän som inte kan uppfylla centrala åtaganden, såsom krav på insyn, bör inte ges tillstånd att bedriva skolverksamhet.
Vi har följande synpunkter på förslagen i utredningen och promemorian:
- IFAU tillstyrker utredningens förslag att offentlighetsprincipen införs i hela skolväsendet (SOU 2024:28, Kap. 11). Vi föredrar offentlighetsprincipen framför en insynslag av följande skäl:
- Offentligfinansierad skolverksamhet bör följa svensk förvaltningstradition med offentlighetsprincipen som grund.
- Offentlighetsprincipen säkerställer samma möjligheter till insyn för kommunala och fristående huvudmän.
- Insynslagen är obeprövad och kräver omfattande precisering av vilka handlingar och uppgifter som omfattas.
- Framtida behov av data för granskning och uppföljning kan inte alltid förutses, vilket riskerar att viktiga uppgifter inte omfattas av en insynslag.
- IFAU tillstyrker inte de undantag för små enskilda huvudmän som föreslås i promemorian.
- Vi instämmer i att små huvudmän kan ha begränsade administrativa resurser, men detta gäller oberoende av huvudmännens juridiska form.
- De föreslagna undantagen riskerar att skapa incitament för fristående huvudmän att strategiskt omorganisera verksamheten för att omfattas av lättnaderna.
- IFAU tillstyrker de förslagna övergångsreglerna för att ge huvudmän tid att anpassa sig till de nya reglerna.
- IFAU understryker att offentlighetsprincipen med lättnadsregler, eller en insynslag, trots våra invändningar är att föredra framför förslaget i Skolinformationsutredningens delbetänkande om en ny insamlingsorganisation (SOU 2023:21).
- Vi har tidigare påpekat (IFAU, dnr 122/2023) att en omflyttning av datainsamlingen från SCB till Skolverket riskerar att kraftigt försämra tillförlitligheten och tillgången på skolstatistik.
- Om lättnadsregler införs, bör följande beaktas:
- Allmänhetens rätt till insyn i skolverksamheten bör inte bero på huvudmännens val av organisationsform, exempelvis om eleverna delas upp i ett fåtal stora enheter eller flera små enheter. Därför bör lättnader baseras på både antal enheter och antal elever.
- Vi delar inte promemorians uppfattning att årsvisa variationer i elevunderlaget gör det olämpligt att använda elevantal som grund för lättnadsregler. Fristående huvudmän beslutar själva hur många elever de antar till sin verksamhet och bör sällan drabbas av oväntade ökningar i elevantal. Därmed är risken liten att de plötsligt belastas av det utökade administrativa arbete som offentlighetsprincipen medför.
- Undantagen bör inte gälla verksamheter organiserade som mindre fristående franchiseföretag utan formell koncernstruktur. Annars finns risk att fristående skolhuvudmän väljer denna organisationsform för att berättigas till lättnader i tillämpningen av offentlighetsprincipen.
- IFAU noterar en inkonsekvens mellan skrivningarna på sid. 18 och sid. 23 i promemorian avseende koncerner. Vi föreslår att skrivningen på sid. 23 används, i kombination med begränsningsregler baserat på antal elever.
- IFAU anser att den senare skrivningen är att föredra, i kombination med någon maxstorlek gällande antal elever.
- Det är vidare oklart vad skrivningen på sid 18 betyder.
- IFAU anser att rätten till anonymt tillträde till skolans lokaler för att granska allmänna handlingar under skoltid (sid. 26 i promemorian) bör begränsas för både enskilda och offentliga huvudmän, med hänsyn till elevers och lärares säkerhet.
- IFAU avstyrker förslaget att fysiska personer ska undantas offentlighetsprincipen (sid. 21 i promemorian).
- IFAU vill påpeka att endast kommuner är skyldiga att bedriva förskole- eller skolverksamhet. Enskilda huvudmän är fria att välja en verksamhetsform som är förenlig med allmänhetens rätt till insyn och samtidigt värnar den egna integriteten.
Arkivering
- IFAU har följande synpunkter på regelverket för fristående skolhuvudmän som omfattas av arkivlagen (avsnitt 3.5 i promemorian):
- Handlingar om fristående huvudmäns organisation, kostnader med mera bör arkiveras digitalt i stället för att gallras efter sju år (eller tidigare).
- Skolverket bör ges ansvaret för att upprätta ett centralt skolarkiv.
- Regler bör införas för hur fristående huvudmän ska hantera arkiv vid avveckling, försäljning eller konkurs.
Konsekvensanalys
- IFAU anser att promemorians konsekvensanalys borde ha inkluderat en bedömning av hur regeländringarna kan påverka skolmarknadens funktionssätt och framtida struktur. En sådan analys hade kunnat tydliggöra riskerna med lättnadsreglerna.
I detta ärende har generaldirektören Martin Söderström beslutat. Anna Sjögren och Björn Öckert har varit föredragande.