IFAU söker arkivarie/registrator med utökade arbetsuppgifter inom administration
Är du en nyutexaminerad arkivarie som vill få en bra start på din karriär, eller arbetar du som registrator och vill utvecklas?
IFAU är en liten myndighet med ett stort uppdrag. Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö där vi arbetar både självständigt och i team. Som en del av den administrativa enheten kommer du att bistå ansvarig för arkiv och informationshantering samt ge stöd inom HR och ekonomi.
Tjänsten innebär ett brett administrativt ansvar, där tyngdpunkten ligger på arkiv- och registraturarbete, men även personaladministration och hantering av leverantörsfakturor ingår i arbetsuppgifterna. Du kommer att ha många kontaktytor, stå i löpande kommunikation med andra medarbetare på enheten och ha en varierad arbetsdag.
Arbetsuppgifter
- Hantering av allmänna handlingar (post, diarieföring, skanning)
- Praktiskt arkiv- och informationshanteringsarbete (ordnings- och förteckningsarbete, konvertering till arkivbeständiga format, gallring)
- Hantering av fysiskt och digitalt arkivmaterial
- Administration inom HR (t.ex. ärendehantering i lönesystemet Primula och hantering av löneunderlag, SINK-ansökningar och reseförsäkringar)
- Hantering av inkommande elektroniska leverantörsfakturor
- Övriga administrativa arbetsuppgifter inom enhetens ansvarsområde
Kvalifikationer
Vi söker dig som är noggrann, prestigelös, serviceinriktad, strukturerad och flexibel.
Du har:
- Relevant högskoleutbildning inom arkiv- och informationshantering, eller minst tre års erfarenhet av att arbeta som registrator, arkivassistent eller dokumentcontroller inom offentlig sektor
- Goda kunskaper om lagar och regler som styr offentlig förvaltning, speciellt inom arkiv och offentlighetslagstiftning
- Goda kunskaper i Office-paketet, god systemvana och förmåga att snabbt lära dig nya program
- Goda kunskaper i svenska både i tal och skrift
Meriterande
- Erfarenhet av verksamhetsbaserad arkivredovisning
- Erfarenhet av ärendehanteringssystemet Platina eller liknande
- Erfarenhet av personaladministration
- Kunskap om statlig redovisning
- Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter, gärna i forskningsmiljö
Varaktighet och omfattning
Tillsvidareanställning, heltid (6 månaders provanställning). Tillträde: omgående eller enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan (inklusive meritförteckning, personligt brev och kontaktuppgifter till minst två referenspersoner) senast 2025-03-20.
Märk ansökan med dnr 39/2025 och skicka den via e-post: ifau@ifau.uu.se.
Urval sker löpande och relevanta sökande kan bjudas in till intervju redan under pågående ansökningsperiod. Löpande tillsättning tillämpas dock ej.
IFAU värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.
Om IFAU
Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) är ett statligt forskningsinstitut med ca 50 anställda. IFAU utvärderar arbetsmarknads-, utbildnings- och socialförsäkringspolitik samt genomför studier av arbetsmarknadens funktionssätt. Institutet ligger i nära anslutning till Uppsala universitet och är en mycket stark forskarmiljö med fokus på empirisk arbetsmarknadsforskning. Ambitionen är att skapa bästa möjliga kunskapsunderlag för den politik som direkt eller indirekt berör våra forskningsområden. Vi erbjuder ett flexibelt arbetssätt och mångsidiga arbetsuppgifter i en kreativ och trevlig miljö.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.
Kontakt
Om du har frågor är du välkommen att kontakta IFAU:s generaldirektör Martin Söderström, tel. 018-471 60 53. Facklig företrädare för Saco är Olof Rosenqvist, tel. 018-471 60 50.
Mer information om vår verksamhet hittar du på www.ifau.se. Personuppgifter som lämnas i samband med ansökan behandlas enligt dataskyddsförordningen.