Kvinnliga och manliga studenter väljer olika strategier

Kvinnor och män väljer olika strategier när de läser kurser på universitetet. Det visar en ny rapport från IFAU.

Publicerades: 22 januari 2013

Författare: Lena Nekby, Och Peter Skogman Thoursie, Och Lars Vahtrik, Och

Rapportförfattarna är intresserade av män och kvinnors riskbenägenhet. De studerar vilka strategier drygt 2 000 högskolestudenter i nationalekonomi valt för att få ett så bra tentaresultat som möjligt. Studenterna kan välja mellan ett relativt tryggt alternativ där de får extra poäng genom att delta i seminarier, eller ett mer riskfyllt alternativ där extrapoäng fås om ett antal flervalsfrågor besvaras bättre under tentan jämfört med innan. Ett felaktigt svar ger minus­poäng och det finns därmed en risk att sänka tentaresultatet.

De finner, i likhet med tidigare forskning, att kvinnorna är mindre riskbenägna och mer aktiva i den schemalagda undervisningen. Männen är mer villiga att utnyttja möjligheten att skriva upp betygen genom att svara på extra tenta­frågor, trots risken för att istället få sämre betyg vid felaktiga svar.

Möjligheten att på olika sätt få extrapoäng bidrog i genomsnitt till högre tentaresultat i ungefär samma omfattning för både manliga och kvinnliga studenter.

– Våra resultat visar att kvinnor och mäns riskattityder skiljer sig åt även i verkliga situationer, inte bara i de experiment som använts i tidigare forskning, säger Peter Skogman Thoursie som är en av rapportförfattarna.

Data och metod

Studien omfattar alla 2 121 studenter som under perioden 2006 till 2008 gått klart grundkursen i mikroekonomi vid nationalekonomiska institutionen vid Stockholms universitet. Vi jämför i vilken utsträckning kvinnor och män väljer att delta på seminarier, skriva flervalsfrågor under kursens gång och i vilken utsträckning de väljer att skriva om dessa frågor under tentan. Män och kvinnors beteende jämförs kontrollerat för en uppsättning individegenskaper; exempelvis betyg i gymnasiet.

Kontakt

För mer information kontakta Peter Skogman Thoursie på telefon 08-16 37 35 eller peter.thoursie@ne.su.se.