Kvinnliga och manliga studenter väljer olika strategier
Kvinnor och män väljer olika strategier när de läser kurser på universitetet. Det visar en ny rapport från IFAU.
Publicerades: 22 januari 2013
Rapportförfattarna är intresserade av män och kvinnors riskbenägenhet. De studerar vilka strategier drygt 2 000 högskolestudenter i nationalekonomi valt för att få ett så bra tentaresultat som möjligt. Studenterna kan välja mellan ett relativt tryggt alternativ där de får extra poäng genom att delta i seminarier, eller ett mer riskfyllt alternativ där extrapoäng fås om ett antal flervalsfrågor besvaras bättre under tentan jämfört med innan. Ett felaktigt svar ger minuspoäng och det finns därmed en risk att sänka tentaresultatet.
De finner, i likhet med tidigare forskning, att kvinnorna är mindre riskbenägna och mer aktiva i den schemalagda undervisningen. Männen är mer villiga att utnyttja möjligheten att skriva upp betygen genom att svara på extra tentafrågor, trots risken för att istället få sämre betyg vid felaktiga svar.
Möjligheten att på olika sätt få extrapoäng bidrog i genomsnitt till högre tentaresultat i ungefär samma omfattning för både manliga och kvinnliga studenter.
– Våra resultat visar att kvinnor och mäns riskattityder skiljer sig åt även i verkliga situationer, inte bara i de experiment som använts i tidigare forskning, säger Peter Skogman Thoursie som är en av rapportförfattarna.
Data och metod
Studien omfattar alla 2 121 studenter som under perioden 2006 till 2008 gått klart grundkursen i mikroekonomi vid nationalekonomiska institutionen vid Stockholms universitet. Vi jämför i vilken utsträckning kvinnor och män väljer att delta på seminarier, skriva flervalsfrågor under kursens gång och i vilken utsträckning de väljer att skriva om dessa frågor under tentan. Män och kvinnors beteende jämförs kontrollerat för en uppsättning individegenskaper; exempelvis betyg i gymnasiet.
Kontakt
För mer information kontakta Peter Skogman Thoursie på telefon 08-16 37 35 eller peter.thoursie@ne.su.se.