Jävsregler vetenskapligt råd

IFAU:s vetenskapliga råd har antagit riktlinjer för bedömning av jäv, vilka bör tillämpas strikt i bedömningsarbetet.

Den som är medlem av vetenskapliga rådet kan inte söka anslag eller medverka i sådan ansökan ställd till IFAU. Den som är jävig medverkar inte i beredning av aktuella ansökningar och närvarar inte vid diskussionen av dessa.

Alla former av jäv ska rapporteras i samband med beredning av ansökningar. Observera att såväl förekomst som avsaknad av jäv behöver rapporteras för alla ansökningar. Innan jäv kan rapporteras måste IFAU:s jävsregler läsas och godkännas. 

IFAU:s riktlinjer för hantering av jäv

Beslutade den 28 maj 2024

1 Utgångspunkter

IFAU utlyser forskningsbidrag med syfte att bredda verksamheten vid myndigheten. Vetenskapliga rådet bereder ansökningar och ger förslag på bidragens fördelning. Handläggningen innefattar flera moment som kan påverka ett ärendes utgång – kontroll av formella villkor, beslut om att avvisa en ansökan, samt beslut om att bevilja eller avslå en ansökan. Vid samtliga dessa tillfällen finns det potentiellt risk för jäv, alltså misstanke om partiskhet.

För att säkerställa en saklig och opartisk hantering har IFAU:s vetenskapliga råd antagit följande riktlinjer utformade som stöd för IFAU:s medarbetare, vetenskapliga rådets ledamöter och eventuella externa bedömare i handläggningen av ansökningar med mera. De är också relevanta för sökande. Riktlinjerna utgår från bestämmelser om jäv som finns i 16–18 §§ Förvaltningslagen (2017:900).

2 Förvaltningslagens bestämmelser om jäv

16 § Den som för en myndighets räkning tar del i handläggningen på ett sätt som kan påverka myndighetens beslut i ärendet är jävig om

  • han eller hon eller någon närstående är part i ärendet eller annars kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig utsträckning,
  • han eller hon eller någon närstående är eller har varit ställföreträdare eller ombud för en part i ärendet eller för någon annan som kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig utsträckning,
  • han eller hon har medverkat i den slutliga handläggningen av ett ärende hos en annan myndighet och till följd av detta redan har tagit ställning till frågor som myndigheten ska pröva i egenskap av överordnad instans, eller
  • det finns någon annan omständighet som gör att hans eller hennes opartiskhet i ärendet kan ifrågasättas.

Om det är uppenbart att frågan om opartiskhet saknar betydelse, ska myndigheten bortse från jäv.

17 § Den som är jävig får inte ta del i handläggningen av ärendet och inte heller närvara när ärendet avgörs. Han eller hon får dock utföra sådana uppgifter som inte någon annan kan utföra utan att handläggningen försenas avsevärt.

18 § Den som känner till en omständighet som kan antas göra honom eller henne jävig ska omedelbart anmäla detta till myndigheten.

En myndighet ska pröva en jävsfråga så snart som möjligt.

Den som jävet gäller får ta del av prövning av jävsfrågan endast om det krävs för att myndigheten ska vara beslutsför och någon ersättare inte kan kallas in utan att prövningen försenas avsevärt.

3 Förebyggande av jävssituationer

IFAU vill förebygga att jävssituationer uppstår. För att förebygga jävssituationer vid beredning av bidragsansökningar görs följande:

3.1 Ledamöter av vetenskapliga rådet får inte vara sökande, medsökande eller på annat sätt medverka i projekt som omfattas av ansökan ställd till IFAU. Skulle en sådan situation uppstå avvisas ansökan omedelbart eftersom det annars skulle innebära att ledamot är jävig på hela beredningen. I förlängningen kan detta påverka såväl beredning som beslutsfattande menligt.

3.2 Information om jävsförhållanden. Den som känner till en omständighet som kan innebära att hen är jävig ska omedelbart informera IFAU om detta.

Ordföranden och ledamöter i vetenskapliga rådet samt eventuella externa bedömare ska informera om jävsförhållanden till ansvarig vid IFAU.

Alla som deltar i handläggningen av ansökningar om forskningsanslag ska informera om jävsförhållanden som rör sökanden samt medverkande forskare som anges i ansökan. Dessutom bör, i så stor utsträckning som möjligt, information lämnas om jävsförhållanden som rör andra personer som enligt ansökan ska delta i forskningen. Detta görs baserat på beskrivande uppgifter innan ansökningar i sin helhet distribueras till vetenskapliga rådets medlemmar.

4 Stöd för bedömning av om jäv föreligger

Bedömning av om jäv föreligger ska alltid ta sin utgångspunkt i förvaltningslagens jävsbestämmelser.

Notera att det är agerande i enskilt ärende som är avgörande för om förvaltningslagens regler om jäv är tillämpliga – inte tjänstebenämning eller arbetsbeskrivning. Ibland är det tydligt att det är fråga om jäv, exempelvis om någon som deltar i beredning

  • är part i ärendet (partsjäv)
  • är närstående till part (närståendejäv)
  • är ställföreträdare för part (ställföreträdarjäv), eller
  • annars kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig utsträckning (intressejäv).

Andra situationer kan vara svårbedömda. Det gäller särskilt så kallade delikatessjäv där det finns annan omständighet än ovan nämnda som gör att opartiskhet kan ifrågasättas. Exempel på delikatessjäv är om det finns nära vänskapsförhållanden, antipatier eller engagemang i en sak som gör att förutsättningarna för en opartisk bedömning brister, eller att det finns beroendeförhållande till den som saken angår. Det ligger på den som är i en sådan situation att anmäla jäv.

4.1 Exempel på situationer där jäv kan föreligga:

  • Vid ekonomiska eller andra beroendeförhållanden.
  • Vid pågående eller nyligen (ofta definierat som inom fem års tid) avslutade nära samarbeten, till exempel i form av handledar- eller studentförhållande, gemensamt bedriven forskning, samförfattande och nära samarbete. Om jäv föreligger får bedömas från fall till fall. Handledar-doktorandförhållande betraktas dock som livslångt jäv.
  • Vid aktuella chefs- eller medarbetarförhållanden.
  • Vid uppenbar vänskap, ovänskap eller meningsskiljaktighet.
  • När den som deltar i handläggning i annat sammanhang har handlagt någon fråga som ärendet rör, till exempel i egenskap av företrädare för annan myndighet eller organisation.
  • När den som deltar i handläggning av ärende tillhör samma ekonomiska enhet (exempelvis institution eller avdelning) som en sökande eller medverkande och det även kan finnas direkta fördelar för den som deltar i handläggningen.

5 Hantering av jävssituationer

  • Den som är jävig får inte närvara när ärendet diskuteras eller avgörs.
  • Jävssituationer ska dokumenteras under hela beredningsprocessen.
  • Om en fråga om jäv har väckts av någon utomstående, om jävsfrågan rör någon som inte själv anser sig vara jävig, eller om det råder delade meningar om person är jävig, ska prövning av jävsfrågan omgående överlämnas till myndigheten för avgörande.
  • Ordförande för vetenskapliga rådet och generaldirektör ska löpande diskutera jävsfrågor med dem som berörs.

Fördjupningar i regelverket om jäv i offentlig tjänst finns bland annat i Statskontorets rapport Jäv i offentlig tjänst 

Kontakt

För praktiska frågor: Åsa Landqvist, e-post: asa.landqvist@ifau.uu.se

För forskningsfrågor: Martin Lundin, e-post: martin.lundin@ifau.uu.se