Fristående gymnasieskolor - Hur påverkas elevers studievägar och arbetsmarknadsutfall?

Författare: Karin Edmark, Och Carla Haelermans, Och Iftikhar Hussain, Och

Sammanfattning av Rapport 2025:4

I den här rapporten undersöker vi hur expansionen av friskolor under 2000-talets första decennium påverkade svenska gymnasieelever. Vi jämför syskon som, på grund av den snabba ökningen av fristående gymnasieskolor, hade olika tillgång till fristående alternativ nära hemmet när de skulle börja gymnasiet. Resultaten visar att fler friskolor i närheten ledde till högre sannolikhet att gå ett yrkesinriktat program, och lägre sannolikhet att gå ett studieförberedande naturvetenskapligt program. Vi finner också vissa tecken på långsiktiga effekter i form av en något lägre sannolikhet att ha en utbildning inom STEM-området (naturvetenskap, matematik eller teknik) och att vara anställd vid 30 års ålder.

Fristående gymnasieskolor ledde till fler elever i yrkesprogram och färre inom naturvetenskap